Niña byla nejoblíbenější lodí italského mořeplavce Kryštofa Kolumba, který ve španělských službách roce 1492 objevil Ameriku. Admirál se na ní vrátil bezpečně z první cesty, když se velká a nemotorná Santa Maria potopila.
Když Kolumbus vybíral loď na svou druhu cestu do Ameriky tak z celé flotily lodi bez přemýšlení rozhodl pro Niñu. Poslední zachovaný záznam o ní je z roku 1501, kdy plavala při Perlovém pobřeží.
Pro větší rozměr fotek klikni na obrázek

Vzkříšení Kolumbovy lodě se začalo v roce 1988, kdy se námořní historik John Patrick Sarfield rozhodl pro stavbu první autentické repliky Kolumbovy oblíbené karavely na základě plánů a vědecky potvrzených údajů.

Náhodou jsem přes internet zjistil, ze slavná Niña, vlastně její přesná kopie, zakotví kousek od mého bydliště, rozhodl jsem se ji tedy navštívit. Nedočkavě jsem přešlapoval na molu když se loď přiblížila do přístavu. S napětím jsem pozoroval její pohyb, až pokud nezakotvila. Posádka shrnula plachty, připoutala karavelu k molu, dobové vlajky se ve větru hrdě třepotali na stožárech.

Popadlo mě vzrušení, když jsem vstupoval na palubu, jakoby tam bylo zakleté Kolumbovo poselství. Nechtělo se mi věřit, že na tak relativně malé lodi se lidé odvážili přeplout přes Atlantik, víc jsem se podivil, že na tom malém prostoru bylo 27 členů posádky kterou tvořili hoši mladší než 18 let. Všichni žili a spali na palubě. Dolu v podpalubí byly pouze zvířata, potraviny, voda, vino ... (Na obrazku navstevnici pri prohlidce lodi Niña )

"Je jisté, že tato replika je přesná kope Kolumbovy lodě. Lidem, kteří pátrali v archivnych materiálech po lodi Niña, se povedlo najít učet za kýl, na kterém byly kromě ceny i záznamy o rozměrech. Karavely měli svůj přesný tvar a rozměry, které stačilo zvětšit anebo zmenšit, v tomto případe přesně podle údajů a rozměrů kýlu," vysvětluje členka posádky Beth Frederick, která nechala své původní povoláni učitelky a pluje s lodí už pátý rok.

"Když v roce 1991 dokončili stavbu lodi ve Valencii v Brazílii, karavela vyplula na svou první cestu do Karibského moře a bez jakékoliv pomoci nebo doprovodu udělala 4000 námořních mil," říká kapitán a spolumajitel lodi Morgan P. Sanger (na obrazku).

"Přeplavání Atlantiku na takové malé lodi bylo bez debaty vetší hrdinství, než letět v kosmické lodi na Měsíc. Mořeplavci riskovali svůj život, pluli do úplného neznáma bez záruky že se vrátí," vysvětluje Victor Bickel (u kormidla) který se podílel na konstrukci motoru Space Shuttle a nyní využívá svůj volny čas jako člen posádky této slavné lodi.

Niña od roku 1991 obeplula několikrát břehy Severní Ameriky a jako plovoucí muzeum zakotvila ve více než 550 přístavech.

Vyplnil jsem přihlášku za člena posádky. Odevzdal jsem ji velícímu kapitánovi; "Přijeď za námi do přístavu a pojed s námi na lodi několik dnu,“ následovala jeho strohá odpověď. Samozřejmě že jsem to s radostí přijal, vždyt takové pozvání dostalo málo lidí. Naposledy to byl herec Steve Martin.











Bylo to moc hezké obeplout celou velikou San Francisco Bay na její palubě a strávit nezapomenutelné chvíle s její posádkou. Niña vzbuzovala obdiv všude, všechny lodě od těch nejmenších jacht a motorových člunu až po ty největší zaoceánské které ji zdravily houkáním lodních sirén.

Bylo mi smutno když jsem Niñu fotografoval z Marin Headlands jak plula pryč pod slavným Golden Gate Bridge. Členové posádky mi mávali na rozloučenou protože věděli že je budu fotografovat z dálky.

Nashledanou Niña, Ahoj!
Dekuji za navstevu me PhotoStory.
Diskusi neoteviram abych se vyhnul
utokum cynickeho trolla.
Email od slusnych lidi mne vzdy potesi,
napise mi na > forAmand@gmail.com <
Columbus (cz) >> http://cs.wikipedia.org/wiki/Kryštof_Kolumbus
Original Niña (An) >> http://www.thenina.com/the_original_nina.html
Nova Niña (An) >> http://www.thenina.com/the_original_nina.html